Ook vrijdagmiddag zijn er weer veel vluchten vertraagd door de dichte mist op Schiphol. De verwachting van het KNMI is dat de dichte mist ook de komende dagen boven Nederland zal hangen. KLM roept passagiers die vrijdag en zaterdag van of naar Amsterdam Airport Schiphol vliegen om regelmatig de vluchtstatus te controleren.
Doron Sajet, woordvoerder van Schiphol geeft aan dat er ondanks de mist relatief weinig impact is op de operatie van de luchthaven. Zo zijn er (door de luchtvaartmaatschappijen) relatief weinig vluchten geannuleerd. Wel zijn er bepaalde maatregelen van kracht die de veiligheid van passagiers en medewerkers moet borgen.
Wanneer er sprake is van slecht zicht op de luchthaven zijn er verschillende hulpmiddelen en maatregelen die het mogelijk maken om ondanks beperkt zicht toch veilig te kunnen landen. Hoe slechter het zicht, hoe meer veiligheidsmaatregelen er genomen worden op Schiphol. Zo worden de start- en landingsbanen extra beveiligd door zogenaamde ‘stopbars’ bij de op- en afritten. Maar ook vliegen vliegtuigen verder uit elkaar, past Schiphol het baangebruik aan, worden werkzaamheden op het luchthaventerrein beperkt of stopgezet en begeleiden de luchtverkeersleiders piloten actief bij het taxiën op de luchthaven.
Ook beschikt Schiphol over diverse hulpmiddelen zoals het Instrument Landing System, oftewel ILS. Hierdoor kunnen vliegtuigen nog steeds veilig landen met verminderd zicht. Het systeem ondersteunt vliegtuigen om bij alle zichtomstandigheden via een rechte lijn en vaste daalhoek geleidelijk te dalen naar de landingsbaan. Het ILS begeleidt het vliegtuig naar de juist plek (horizontale begeleiding) en geeft tegelijkertijd de juiste hoogte aan (verticale begeleiding). Het ILS zendt een signaal uit, dat vliegtuigen op ongeveer 11 kilometer vanaf de landingsbaan kunnen oppikken. Vanaf dat punt kan de piloot het vliegtuig laten afdalen naar de landingsbaan met behulp van het ILS-signaal. Het grote voordeel van dit systeem is dat bijvoorbeeld in dit geval bij slecht zicht het vliegtuig kan aanvliegen op de automatische piloot.
In het ILS systeem is er, in de basis, sprake drie verschillende categorieën namelijk; Categorie 1, 2 en 3. Hierbij geldt dat hoe hoger de categorie, hoe slechter het zicht mag zijn. Zo is het minimale zicht voor categorie 1, 550 meter. Bij categorie 2 is het minimaal benodigde zicht 350 meter. Bij Categorie 3 is het minimaal benodigde zicht 200 tot 0 meter, dit is namelijk afhankelijk van het subtype ILS.
Sebastiaan Hoek van Luchtverkeersleiding Nederland licht toe dat alle banen op Schiphol, met uitzondering de ‘oostbaan’ zijn voorzien van categorie 3 ILS. Dit maakt dat ondanks het slechte zicht de operatie van Schiphol, ondanks wat vertraging, toch veilig door kan gaan. Overigens is Schiphol een van de weinige luchthavens in Nederland waar met zulk slecht zicht gevlogen kan worden. Luchthaven Rotterdam, Lelystad, Groningen zijn allen ‘slechts’ categorie 1 luchthavens. Hierdoor kan het dus zijn dat vluchten vanaf deze luchthavens eerder worden geannuleerd dan op Schiphol. Luchthaven Maastricht, met 1 start en landingsbaan, heeft overigens zowel categorie 1 als 2 ILS vertelt Hoek. “Wanneer er op Maastricht gestart of geland wordt in oostelijke richting is er sprake van een categorie 2 ILS, waardoor vluchten in deze richting dus minder zicht nodig hebben dan in de westelijke richting” aldus Hoek.
Het KNMI verwacht dat ook vannacht en morgenochtend sprake zal zijn van mist. De verwachting is dat in de tweede helft van zaterdag ochtend de dichte mist geleidelijk gaan verdwijnen. Lang zal de opklaring niet duren, want voor zaterdagavond is er mogelijk weer kans op mist.
Beeld en tekst: VLN Nieuws – Sam de Joode